Alleen kom je ver, samen kom je verder. Tjonge jonge, wat een cliché… Maar het klopt wel. De samenwerking tussen Han Schooneman en Rob Donders is hier een mooi voorbeeld van. Deze bijzondere samenwerking heeft al tot prachtige resultaten geleid. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe brand identities van Park Startbaan Amstelveen en het Amstelveens Cadeau.
Park Startbaan in Amstelveen – met zijn vele tennisbanen, padelbanen, biljartcentrum, sportcafé en terras – ligt er dankzij de inspanningen van een betrokken groep mensen fantastisch bij. Het Park bruist weer van de activiteiten en gezelligheid. Dat is mede te danken aan de wervelende corporate identity die Han en Rob voor het park ontwierpen. Dankzij de bijzondere samenwerking tussen deze twee creatives straalt de communicatie van Park Startbaan herkenbaarheid, kracht en eenheid uit.
Han: “Een doeltreffende corporate identity zorgt ervoor dat alles wat je als organisatie doet glashelder overkomt. Denk aan de website, advertenties, briefpapier, flyers, reclameborden, maar ook aan het fotobehang op de muur in het biljartcentrum. Als alles perfect op elkaar is afgestemd, dan versterkt dat elkaar.”
Dat geldt ook voor het ontwerpersduo zelf: waar Han bedreven is in het leggen van contacten, het motiveren van mensen en het vertalen van wensen naar concepten, beschikt Rob over de juiste artistieke tools en design skills om creatieve spijkers met koppen te slaan.
Rob: “Een corporate identity vertaalt als het ware de essentie van het bedrijf naar een unieke combinatie van vormen en kleuren. Hieruit ontstaan zaken als logo, huisstijl, beeldmerk, lettertypes… Al deze elementen samen maken dat het DNA van een bedrijf of product in één oogopslag duidelijk is. Het plaatje klopt dan helemaal. En ja, als het plaatje klopt, dan kun je er vervolgens alles mee. Het zorgt voor een duidelijke en herkenbare identiteit van je bedrijf.”
Han en Rob kennen elkaar inmiddels ruim tien jaar. Han werkte destijds in Amsterdam en woonde in Amstelveen. Rob werkte in Amstelveen en woonde net in Bergen. Han had een creatief bedrijf op het gebied van beurzen-, tentoonstellingen- en interieurdesign en Rob was creatief directeur van een reclamebureau. De creatives ‘vonden’ elkaar op een bijeenkomst van de Ondernemersvereniging Amstelveen. Han: “De klik was er meteen, we hielden contact, af en toe deden we wat samen en zo ontstond de creatieve samenwerking zoals we die nu hebben.”
Han heeft zijn bedrijf inmiddels verkocht en werkt als zelfstandig creatief en kunstenaar voor verschillende opdrachtgevers. Rob is zelfstandig grafisch ontwerper, fotograaf en beeldend kunstenaar. Rob: “Zoals gezegd vroeg Han me op een dag mee te denken over de brand identity van Park Startbaan. Van het één kwam het ander, en wat bleek? Wij zijn gewoon een supergoed team. We vullen elkaar perfect aan en hebben aan één woord genoeg. Samen creëren we de tofste dingen.”
Een ander project dat het tweetal heeft afgerond is de branding van het Amstelveens Cadeau, een cadeaupas voor de inwoners van gemeente Amstelveen. Han: “Met die pas kunnen mensen betalen – en krijgen ze korting – bij de plaatselijke middenstand, horeca en verenigingen. Een win-winsituatie voor iedereen. Een prachtig project waar we vol trots aan hebben gewerkt.”
Dat smaakt naar meer. Daarom mag de hele wereld nu weten dat Han en Rob een creatief duo zijn en dat ze samen fantastische en unieke dingen ontwerpen. Rob: “Ben je op zoek naar een nieuwe corporate identity, een gerichte communicatiecampagne, een restyling, logo, beeldmerk, huisstijl of advertentie?” Han: “Kom langs, bel, app of mail en we gaan voor je aan de slag.”
Han Schooneman in optima forma
Rob Donders op zijn atelier