“Wat waren wij destijds bang met z’n allen in ons vakgebied met de komst van Internet en de Social Media……. Straks is er geen behoefte meer aan beurzen en kopen ze alles via het net…”
Pure onzin natuurlijk, maar het is wel anders geworden en terecht. Natuurlijk is het nu eenvoudiger om je eerst eens lekker via de digitale media op de hoogte te brengen wat er te koop is en wat het mag kosten…
Live Communicatie wat is dat dan wel… eigenlijk simpel… praten met elkaar in een prettige omgeving zowel zakelijk als privé, in ons vakgebied plegen wij dit ook wel eens Echte Communicatie te noemen en dat niet om ons af te zetten tegen alle digitale communicatie, dat zeker niet, sterker nog de beide vormen versterken elkaar op alle gebieden.
Neem als voorbeeld Beurzen en Tentoonstellingen, alleen in Nederland al goed voor een omzet van ongeveer 2 Miljard Euro. Op deze plekken gaat het dan ook om echte communicatie tussen mensen.
Maar als het er op aankomt en zeker bij de luxe artikelen willen we het toch eerst eens zien en voelen voordat we tot de koop overgaan.
Men bezoekt beurzen, tentoonstellingen, winkels etc. veel beter onderbouwd en dat vergt een andere manier van communicatie op de plek. Beurzen moeten ook veranderen, personeel moet beter en anders worden getraind om de klant beter en juist te woord te staan.
In principe is het niet nodig om je product te verkopen dat is al digitaal gebeurd het is nu aan de “verkoper” om de “koper” te “adviseren” te laten voelen, ruiken etc.
Je ziet nog teveel vakbeurzen waar de verkopers aan de rand van de stand staan om je naar binnen te trekken en je binnen 12 minuten te overtuigen en het visitekaartje te scoren…. Zo weer een lead, nog 80 te gaan. Je krijgt er de rillingen van.
Zet je product in de schijnwerpers als iets unieks, denk hierbij aan de pilotshops voor de luxe sportschoenen, computers en auto’s, geen nare opdringerige verkopers maar adviseurs die je een prettig gevoel geven en je zo dan over de streep trekken, dat is de communicatie van vandaag en morgen.
Stands op beurzen moeten dat ook uitstralen en dan ook nog met entertainment om er boven uit te springen, ik noem dat “Experience Marketing”, mensen vermaken in een plezierige omgeving zodat ze een goed gevoel hebben en bij een lekkere kop koffie eens verder willen praten.
In ons vak krijgen / vragen wij om een briefing van de klant voordat wij overgaan tot het maken van een concept of ontwerp.
In nog steeds 8 van de 10 briefings staat dat er zoveel mogelijk producten op de stand moeten staan zodat de klanten alles goed kunnen bekijken………..en ja hoor, door de bomen het bos niet meer zien. Er wordt dan ook altijd gesproken over ROI….!
Zeker heel belangrijk want meedoen aan een beurs is een dure grap, maar een goede ROI bereik je echt niet met veel producten en het scoren van visitekaartjes.
De bezoekers komen tegenwoordig zeer gericht naar een beurs en trekken daarvoor een bepaalde tijd uit in hun toch al drukke agenda, denk daar aan.
Zorg dat je stand opvalt en goed communiceert wie je bent en wat je hebt te bieden.
“Less is nog steeds More”.
En alstublieft…. zorg dat het stand-personeel een professionele en vakkundige training krijgt, want je kan nog zo’n mooie stand hebben maar als je personeel staat te chatten op de iPhone dan zal het niet lukken…. Echt wij zien het nog veel te vaak gebeuren..
Communicatie is al zo oud als de weg naar Rome, volgens mij zelfs nog ouder en is het begonnen met de oorsprong. Als Adam en Eva beter hadden gecommuniceerd…. 🙂
Han Schooneman: Creatief Directeur van SchoonemanDesign, een gespecialiseerd concept , ontwerp en advies bureau voor deelname aan beurzen, tentoonstellingen, museale presentaties, evenementen, pop-up-shops en zakelijke interieurs